Matematyka
dr Anna Walczuk
Czekoladki kontra Bingo!
klasy 4 – 6
Zagramy w zmodyfikowaną matematycznie grę „Bingo” oraz grę logiczną o słodko brzmiącej nazwie „Czekoladki”. W pierwszej z nich trzeba będzie mieć nie tylko szczęście w losowaniu, ale też posiadać odpowiednie liczby i umiejętności w liczeniu, aby móc krzyknąć: Bingo! W drugiej, uzyskanie poprawnej planszy z wynikami wymaga sekwencyjnego myślenia i ustawienia figur geometrycznych w odpowiedniej konfiguracji. W dążeniu do osiągnięcia celu, obie zabawy wymagają skupienia uwagi, wytężonego myślenia oraz spostrzegawczości. Może to być cenna lekcja powtórzeniowa, ale także dobra zabawa. Niewątpliwie potrzebna będzie również cierpliwość.
dr Anna Pyzara
Co zbudować z trójkątów i czworokątów?
klasy 4 -6
Podczas warsztatów uczniowie będą odkrywać zależności pomiędzy rodzajami trójkątów a tworzonymi przez nie czworokątami (poznawanie rodzajów trójkątów i czworokątów). Do odkrywania zależności pomiędzy figurami płaskimi zostaną wykorzystane m.in. tangramy.
dr Iwona Ćwiklińska
Kości w rachunku prawdopodobieństwa
klasy 7 – 8
Rachunek prawdopodobieństwa to dziedzina matematyki badająca prawa rządzące zjawiskami losowymi, czyli takimi których wynik nie może być ustalony przed ich zajściem. Pierwsze zastosowania teoria prawdopodobieństwa znalazła w analizie gier losowych, m.in. grze w kości. Wykorzystanie na zajęciach z matematyki zabaw z różnymi kośćmi, niekoniecznie sześciennymi, pomoże uczniom doświadczyć, czym jest losowość i związany z nią brak przewidywalności. Ponadto gry i zabawy z kośćmi pozwolą w bardzo naturalny sposób wprowadzić ucznia w elementarne pojęcia związane z rachunkiem prawdopodobieństwa, takie jak doświadczenie losowe, zdarzenie elementarne czy prawdopodobieństwo klasyczne.
Koło Dydaktyków MaFiI
Matematyka na wesoło
klasy 1 – 3
Zajęcia, podczas których uczestnicy zagrają w różne kolorowe gry matematyczne, podczas których w miłej i wesołej atmosferze będą trenowali wykonywanie działań i myślenie logiczne.
dr Jerzy Mycka
Lemat Burnside’a – czyli jak za zasłoną matematyki odkrywać tajniki codziennego życia
LO
Wykład będzie poświęcony sztuce zliczania różnych możliwych struktur zbudowanych z zadanych elementów. Klasycznym przykładem będzie konstrukcja witraży z kolorowych szkiełek ustalonego (np. trójkątnego) kształtu.
Narzędziem pozwalającym na skuteczne rozwiązanie tego problemu będzie lemat Burnside’a. Aby dobrze zrozumieć znaczenie tego twierdzenia potrzebne będzie przejście od konkretnych przedmiotów i ich konfiguracji do abstrakcyjnego uchwycenia natury transformacji struktur. Takie podejście pozwoli przybliżyć słuchaczom podstawowe elementy teorii grup rzekształceń.
Spotkanie będzie oparte na cyklu ćwiczeń, które pozwolą uczestnikom w aktywny sposób angażować się w przekaz treści wykładu.
dr hab. Mariusz Bieniek
Czy 2 dodać 2 musi być równe 4?
LO
W wykładzie przypomnimy najpierw znane własności dodawania i mnożenia liczb naturalnych, takie jak ich przemienność czy liczby przeciwne i odwrotne. Następnie pokażemy inne alternatywne sposoby dodawania i mnożenia liczb, które mają takie same własności jak tradycyjne działania, ale mogą dawać inne wyniki tych działań. Do zrozumienia wykładu wystarczą jedynie umiejętność dzielenia z resztą i umysł otwarty na myślenie wychodzące poza utarte ścieżki.
Informatyka
dr Monika Kotorowicz
Nakarm rekinka ze Scratchem
klasy 4 – 6
Czy programowanie może być ciekawe? Oczywiście! Zwłaszcza, jeżeli możesz napisać własną grę!
Na zajęciach w prosty i przyjemny sposób nauczymy się podstawowych elementów programowania. Program Scratch pozwoli nam popuścić wodze fantazji. Wyczarujemy morską krainę, w której głodny rekinek czeka na śniadanie. Rekinek uwielbia błazenki, ale ma uczulenie na ośmiornice….
Czy uda nam się nakarmić rekinka? Ile rybek musi zjeść, aby przetrwać? I czy ochronimy go przed ośmiornicą?
dr Małgorzata Cudna
LEGO Mindstorm
klasy 7 – 8, LO
Na naszych zajęciach zaprogramujesz pojazd, który samodzielnie wcześniej zbudujesz. Zajęcia są połączeniem zabawy i nauki. Nauczysz się jak zaprogramować robota tak aby ominą przeszkodę, zawrócił na wybranym kolorze lub zatrzymał się przed ścianą. Własnoręcznie będziesz mógł zbudować labirynt, który twój robot będzie miał za zadanie pokonać. Przyjdź i przekonaj się, że informatyka nie musi być trudna.
dr Małgorzata Cudna
Ruszamy z Ozobotami
klasy 1 – 3
Na zajęciach z robotyki z Ozobotami rozruszamy Wasze głowy i nasze roboty. Zapraszamy do rozwiązywania łamigłówek, kodowania i sterowania bardzo sympatycznymi robotami. Będzie dużo dobrej zabawy!
Fizyka
dr hab. Bożena Zgardzińska
Zobaczyć więcej – optyka i mikroświat
klasy 1-3
Warsztaty dla młodych odkrywców pozwalające przyjrzeć się dokładnie nawet bardzo małym obiektom. Chcemy pokazać jak wyposażając nasze oczy w takie urządzenia jak szkła powiększające, czy mikroskopy, możemy obserwować piękno trudno dostrzegalnego świata. Bo czasem, żeby zobaczyć znacznie więcej, wystarczy tylko inaczej popatrzeć.
dr Marek Gorgol
Obwody elektryczne – zbuduj to sam
klasy 4-6
Klocki kojarzą nam się przede wszystkim z zabawą. Z kolei prąd elektryczny wśród niektórych budzi niepokój, ale na pewno powinien budzić respekt i ostrożność. A gdyby tak połączyć te dwa elementy i wykorzystać klocki, by przy okazji dobrej zabawy poszerzyć swoja wiedzę o prądzie? Z naszymi zestawami klocków zbudujesz różne ciekawe obwody elektryczne, zarówno te najprostsze, jak i te bardziej skomplikowane, pozwalające na uzyskanie wielu satysfakcjonujących efektów.
dr Marek Gorgol
Magia Fizyki
klasy 4-8, LO
Ktoś kiedyś powiedział, że magia to nauka, której jeszcze nie poznaliśmy. W czasie tego pokazu z elementami warsztatów będziemy chcieli udowodnić, ze w tym stwierdzeniu jest bardzo dużo prawdy. Przyjrzymy się różnym eksperymentom, które pozornie wydają się proste i oczywiste, ale ich rezultaty mogą nas zaskoczyć. Dodatkowo na każdym kroku będziemy chcieli pokazać, że fizyka może i powinna kojarzyć się przede wszystkim ze świetną zabawą, która pozwala lepiej poznać i zrozumieć otaczający nas świat.